Madenziekte (myiasis) bij het konijn

Gezondheidscheck
Geplaatst op: 2 juli 2018 in Gezelschapsdieren|Nieuws|Uitgelicht (home)

Het in de zomermaanden nog belangrijker dan anders om het hok en het konijn netjes schoon te houden. Vieze luchtjes of uitwerpselen die in de vacht blijven hangen, trekken namelijk vliegen aan.

Het gevaar van vliegen

Het gaat bij myiasis met name om de groene vliegen. Deze leggen eitjes in de vacht van het konijn. De maden die hier uit komen, eten zich een weg door de huid van het konijn en veroorzaken veel schade en pijn. Het konijn kan hieraan overlijden als dit niet of te laat ontdekt wordt. Merkt u wondjes of kleine gaatjes in de vacht van uw konijn op of ziet u zelfs maden kruipen, neem dan direct contact met ons op.

Hygiëne

Verschoon regelmatig het hok en gebruik een goed vochtopnemend bodemsubstaat. Let ook op dat uw konijn zijn blindedarmkeutels opeet. Dit zijn zachte glimmende keutels die het konijn normaal gesproken direct uit de anus weer opeet, omdat hier belangrijke voedingsstoffen inzitten. Bij een konijn dat te veel of verkeerd voer krijgt (vooral te veel biks/ krachtvoer), of een konijn dat er niet bij kan omdat het te dik is of oud en stram, blijven deze keutels liggen of in de vacht plakken.

Maar ook plas in de vacht van een konijn trekt vliegen aan, tevens is het heel belangrijk om de oorzaak te achterhalen van urine in de vacht. Want urine in de vacht brengt ook een ander risico met zich mee, namelijk: urinebrand. Dit is urine dat blijft vast plakken aan de vacht en ontstekingen geeft.

Controleer het liefst dagelijks of uw konijn schoon is en geen ontlasting in zijn vacht heeft hangen.

Vliegen uit de buurt houden

Om vliegen tegen te gaan kunt u, naast het zorgvuldig schoon houden van het konijnenverblijf, zoveel mogelijk gebruik maken van horren. Heeft u een konijn met zachte ontlasting, pas dan zijn voeding aan en gebruik eventueel tijdelijk een klamboe om het hok. Gebruik geen insecticide spray, deze kan ook giftig zijn voor uw konijnen. Daarnaast bestaat er preventieve spray. Dit kan bijvoorbeeld van belang zijn in het geval van een huidontsteking of een vieze achterhand (ondanks goede voeding). Vraag hiernaar bij uw dierenarts.

Hoe te handelen als uw konijn maden heeft?

Als u merkt dat uw konijn maden heeft, neem dan direct contact op met uw dierenarts. Myiasis (madenziekte bij konijnen) is een levensbedreigende aandoening voor konijnen en het is van belang dat uw konijn zo spoedig mogelijk geholpen wordt.