Myiasis of madenziekte bij het konijn

Myiasis of madenziekte bij het konijn wordt veroorzaakt door de groene vlieg genaamd Lucilia sericata. Deze vlieg kan eitjes leggen in de vacht van uw konijn. Wanneer de eitjes uitkomen, kruipen er maden uit. Deze maden eten zich een weg door de huid heen en veroorzaken hiermee veel schade en pijn.

madenVooral bij warm weer is de groene vlieg actief. De eitjes worden het liefst gelegd in een vacht waar ontlasting, urine of ontstekingsvocht in zit. De regio rondom de staart en anus is de meest voorkomende plek.
Hoe is madenziekte bij het konijn te voorkomen?

• -Goede voeding: Elke dag onbeperkt vers hooi en schoon drinkwater. Daarnaast maximaal 20gram bruine biks per kg lichaamsgewicht per dag (voor een volwassen konijn) en af en toe wat groente. Een goede voeding voorkomt overgewicht en diarree waardoor de achterhand van uw konijn schoon blijft.
  •  Controle: Controleer uw konijn het liefst dagelijks op maden en eventuele viezigheid in de vacht, met name de regio rondom de staart.
  •  Hygiëne: Verschoon regelmatig het hok en gebruik een goed vochtopnemend bodemsubstraat.
  • -Preventieve middelen: Horren en vliegengaas bieden bescherming tegen de groene vlieg. Daarnaast bestaat er preventieve spray. Dit kan bijvoorbeeld van belang zijn in het geval van een huidontsteking of een vieze achterhand (ondanks goede voeding). Vraag hiernaar bij uw dierenarts.

Hoe te handelen als uw konijn maden heeft?
Als u merkt dat uw konijn maden heeft, neem dan direct contact op met uw dierenarts. Myiasis is een levensbedreigende aandoening voor konijnen en het is van belang dat uw konijn zo spoedig mogelijk geholpen wordt.

Delen via