Najaarsdip bij paarden

Geplaatst op: 1 september 2015 in Blog|Nieuws|Paarden|Uitgelicht (home)

Een najaarsdip? Bij mensen komt het voor en bij paarden idem-dito!sick-horse

Doordat de dagen weer korter worden en de paarden de overgang gaan maken van wei naar stalperiode, krijgen wij als dierenartsen nogal eens wat paarden aangeboden die het “minder doen”. De klacht is vaak dat het paard te sloom is, de bespiering minder is en/of de prestatie daalt.

In veel gevallen zal de dierenarts een bloed bepaling doen waarbij een algemene screening wordt aangevraagd. Hiermee kunnen we de witte bloedcellen (afweer) en de rode bloedcellen (prestatie) bepalen. Ook krijgen we een indruk van de functie van de orgaansystemen zoals nierfunctie, leverfunctie en de spieren. We vinden nogal eens een verlaagde hematocriet waarde, wat duidt op bloedarmoede. Als oorzaak kun je denken aan een wormbesmetting maar soms is een onderliggende oorzaak niet te bepalen. Vaak is zo’n paard goed te helpen met een vitaminen en mineralen supplement.

Passend bij de “najaarsdip” is bijvoorbeeld ook het “haken “van de knie. Doordat het paard energie kwijt raakt aan het verharingsproces en de vaak wat mindere beweging in het algemeen in het najaar, zien we bij jonge paarden nogal eens dat deze door de verminderde bespiering de knie niet meer zo makkelijk van de rolkam afkrijgt; eenzogeheten “Habituele patella fixatie”.

Deze aandoening kunnen we behandelen met behulp van de hoefsmid en daarbij een goed advies om het paard te trainen. In sommige gevallen is lokale behandeling van de kniebanden een optie.