West Nijl Virus bij paarden, screening en vaccinatie

West Nijl Virus
Geplaatst op: 10 oktober 2016 in Blog|Paarden

West Nijl Virus bij paard en mens.

Het West Nijl virus is voor veel mensen een onbekende. Toch is het een ziekte die zowel bij mensen als bij dieren veel ellende kan veroorzaken.

Het West Nijl Virus is tot op heden nog niet in Nederland aangetoond. Het virus wordt via vogels door muggen overgebracht op mens en paard. Het betreft voornamelijk trekvogels die geïnfecteerd zijn met het West Nijl virus. Deze trekvogels komen ook naar Nederland waardoor de kans op besmetting steeds groter wordt. Wordt een mens of paard gestoken door een geïnfecteerde mug, dan kan deze ziek worden. Bij paarden kan men denken aan griepachtige verschijnselen die in de meeste gevallen volledig genezen. Tien procent van de paarden krijgt echter neurologische verschijnselen, lijkend op de neurologische variant van Rhinopneumonie.

De Gezondheidsdienst voor Dieren in Deventer voert sinds 2014, in samenwerking met dierenartsen in Nederland een screening uit om het West Nijl Virus op te sporen. Het kan dus ook zijn dat uw dierenarts vraagt of er van uw paard bloed afgenomen mag worden in het kader van deze landelijke actie.

Gelukkig kan er tegen het West Nijl Virus gevaccineerd worden. Aan te raden is om deze vaccinatie in het voorjaar te geven. Wordt het paard voor het eerst gevaccineerd, dan zal er een basisvaccinatie nodig zijn zoals we die ook voor Influenza kennen. Daarna kunnen de paarden een jaarlijkse hervaccinatie krijgen. Voor sportpaarden die regelmatig naar het buitenland reizen wordt 2 keer per jaar vaccineren aangeraden. Voorkomen is beter dan genezen! Heeft u vragen over het West Nijl Virus bij paarden, aarzel dan niet contact met ons op te nemen!