Preventieve zorg paard

Preventieve gezondheidszorg

Een belangrijk onderdeel van de (dier)geneeskunde is, naast het genezen van zieke dieren, zorgen dat dieren geen ziekte ontwikkelen. Preventieve zorg is belangrijk voor fit en gezond paard, laat daarom minimaal 1x per jaar uw paard door een erkende dierenarts controleren. Zo worden eventuele problemen vroegtijdig signaleert. Daarnaast kunnen wij de afweer van uw paard ondersteunen met vaccinatie en middelen tegen parasitaire infecties.

Vaccineren

Met een vaccinatie kun je het afweermechanisme van het lichaam versterken tegen een virus of bacterie. Het paard krijgt een stof toegediend die op dit virus of deze bacterie lijkt, maar die geen ziekte veroorzaakt. Op het moment dat een echte indringer het lichaam binnenkomt, kan het afweermechanisme direct reageren. Het enten van een paard begint op de leeftijd van 6 maanden en 7 maanden en daarna moet uw paard minimaal 1 keer per jaar geënt worden. U kunt uw paard enten tegen:

Parasieten

Eén van de grootste fouten van vele paardeneigenaren is het bezuinigen op wormpasta’s. Worminfecties vormen één van de grootste bedreigingen voor de gezondheid en weerstand van uw paard. Vaak zijn worminfecties de oorzaak van koliek, diarree, luchtwegproblemen of ernstige verstoringen in de stofwisseling. Bepaalde wormsoorten doorboren de darmwand, andere tasten het bloedvatenstelsel aan en weer andere beschadigen de longen of de lever. Besmetting met wormen vindt plaats via de mest. De uitzonderingen hierop vormen de horzellarf (besmetting hiermee vindt plaats middels de horzelvlieg) en de lintworm. Lees verder over ontworming.

Ontwormen op basis van mestonderzoek.
Bij een mestonderzoek wordt de mest onderzocht op wormeieren. De uitslag van dit onderzoek geeft aan als jouw paard wel of niet ontwormt dient te worden. Graag geven wij jou persoonlijk advies over mestonderzoek en/ of ontworming.

Gebitsverzorging

Voeding en voedingsgewoontes kunnen de slijtage van de tanden beïnvloeden. Zachtere voeding moet minder lang gekauwd worden waardoor de tanden van het paard abnormaal lang kunnen worden of ongelijkmatig kunnen afslijten. Laat daarom jaarlijks het gebit van uw paard of pony controleren. Bij het routine onderzoek en de preventieve behandelingen kunnen problemen voorkomen en tijdig abnormaliteiten behandeld worden. Het eindresultaat is een gezonder en gelukkiger paard. Lees verder over gebitsverzorging.

Gezondheidsabonnement paard

Om u de zorg te ontnemen hebben wij diverse gezondheidsabonnementen voor uw paard(en) samengesteld. Door het regelmatige contact leren we uw paard(en) goed kennen. Voor €10,- per maand heeft u abonnement bestaande uit:

• Jaarlijkse enting influenza tetanus
  • Jaarlijkse gebitsbehandeling
  • Jaarlijkse gezondheidscheck
  • Jaarlijks mestonderzoek op wormeieren
  • Ontwormschema opstellen
  • 10% korting op overige behandelingen bij Dierenkliniek Den Ham.

Bekijk ook onze sportabonnementen!